tirsdag 11. januar 2011

Kan man..?


Kan man ha en hjemmeside om strikking til baby/tvillinger uten å nevne at det finnes mange bøker om emnet tvillinger?

Eller helt uten å nevne at det finnes en hjemmeside for Foreningen for tvillingforeldre i Norge? Tvillingforeningen i Norge

Eller uten å nevne at en bok om tvillinger har egen hjemmeside? Boken om tvillinger

Eller uten å nevne at den danske forfatteren, Joan Tønder Grønning, som har skrevet "Boken om tvillinger" også har utgitt en svangerskaps-dagbok for tvilling-svangerskap? Svangerskaps-dagboken finnes kun på norsk gjennom tvillingforeldreforeningen etter det jeg erfarer, men den finnes på dansk i forskjellige nett-bokhandler..

Tror kanskje ikke det, så derfor drister jeg meg til å fortelle litt om det..

Jeg har foresten alltid intressert meg for emnet tvillinger, mye fordi vi har "tvillinger i familien" som det så fint sies, og derfor har jeg opp igjennom årene kjøpt forskjellige bøker om emnet.

Boken jeg leser nå er "Dobbelt opp!"

Den er utgitt av Forlaget Cappelen og den er utarbeidet i samarbeid med Tvillingforeldreforeningen. Forfatterne av boken er Eli Hope Broch (mor til tvillingjenter), Per E. Børdahl (fødselslege og en av landets fremste eksperter på tvillinger) og Ingunn Lindborg (mor til tvillinggutter).

Denne boken ble første gang utgitt i 1997, og denne reviderte 2.utgaven som jeg sitter å leser er utgitt i 2003.

Bak på boken står det "For deg som venter eller har tvillinger" og "I denne boken finner du svar på de fleste spørsmål om tvillinger" samt en liste over emner boken tar opp, og disse er:

Hvordan tvillinger blir til, hvem får tvillinger, svangerskapet og fødselen, spedbarnstiden, hvordan du ammer to, premature barn, søsken, ulike typer tvillingforhold, identitetsutvikling, barnehage og skole - sammen eller hver for seg?, hvordan takle konflikter, pubertet og ungdomstid, voksne tvillingforhold, myter om tvillinger.

Boken er intressant for deg som skal ha eller har tvillinger, og inneholder litt mere enn den lille notisen som så ofte er anført i andre svangerskaps-bøker som omhandler et-barns-svangerskap. Og boken er intressant for meg som er spesiellt intressert i emnet..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hjertelig velkommen til min blogg, og tusen takk for din kommentar/tilbakemelding! :))